Yönetim Kurulu Başkanı Mesajı

2018 yılında ana iş kollarımız olan gıda, içecek ve boyanın yanı sıra temizlik kâğıtları, enerji, dış ticaret ve turizm sektörlerinde de şirketlerimiz yollarına güçlenerek devam ettiler. 

Değerli Paydaşlarımız,

2018 yılı Yaşar Topluluğu Şirketleri için faaliyette bulunduğumuz tüm sektörlerde kurucu değerlerimiz ışığında önemli başarılara imza attığımız bir yıl oldu. Ülke içinde ve dışında markalarımız ve hizmetlerimizle fark yaratmayı başardık. Daha iyi bir yaşam ve sürdürülebilir bir gelecek yaratmak için çalışmaya ve üretmeye devam ettik.

1927 yılında, denizcilik malzemeleri ve boya satışı yapmak üzere dedemiz Durmuş Yaşar tarafından İzmir’de kurulan “Durmuş Yaşar Müessesesi” ile başlayan yolculuğumuz bugün toplam 22 şirketi, 24 fabrika ve tesisi, 2 vakfı ve yaklaşık 7.500 çalışanıyla ülkemiz ekonomisine önemli katkılar sağlayan Yaşar Topluluğu olarak devam ediyor. Bu başarı hikayesini yazarken etik ilkelerimizden, bizi biz yapan kurumsal değerlerimizden asla vazgeçmedik; 

Türkiye’nin gururu olan ve ilklerle anılan güçlü Ar-Ge merkezlerimizle bu yıl da değişimin dönüşümün öncüsü olmayı başardık. 

Çalışanlarımıza, toplumumuza, tüketicilerimize olan sorumluluğumuzun bilinciyle 2018 yılında da faaliyetlerimizi sürdürdük. Ana iş kollarımız olan gıda, içecek ve boyanın yanı sıra temizlik kağıtları, enerji, dış ticaret ve turizm sektörlerinde de şirketlerimiz yollarına güçlenerek devam etti.

2018 Yılında Ekonomiye Bakış

Amerikan Merkez Bankası’nın gerçekleştirdiği dört faiz artırımı, Avrupa Birliği ile İngiltere arasında süren Brexit belirsizliği, Çin ve ABD arasındaki ticaret koşulları üzerine oluşan anlaşmazlıklar 2018 yılında dünya ekonomisi üzerinde etki yaratan önemli gelişmeler oldu. 2018 yılının son çeyreğinde petrol fiyatları ani bir düşüş gösterirken yıl genelinde Amerikan Doları özellikle gelişmekte olan ülke para birimleri karşısında değer kazandı. 2018’i büyüme ile tamamlayan dünya ekonomisi için IMF, Dünya Bankası ve OECD gibi kuruluşlar %3-%3,7 Aralığında bir büyüme oranı öngörüyorlar. Başta Avrupa kaynaklı olmak üzere küresel ekonomide durgunluk eğilimi olsa da ilgili kurumların 2019 yılına ilişkin büyüme tahminleri de benzer aralıkta açıklandı. Türkiye ekonomisinde ise geçtiğimiz yılın üçüncü çeyreğinde yaşanan kur şokunun ardından bir miktar yavaşlama görülmesine karşın 2018 yılı %2,6’lık bir büyüme oranıyla tamamlandı. Yıl içerisinde kurlarda görülen artışın yanı sıra enflasyondaki yukarı yönlü ivme sonrasında faiz oranlarında önemli seviyede artış oldu. Kamu maliyesindeki sıkı disiplin ve Topluluk şirketlerimizin de destek verdiği “Enflasyon ile Topyekûn Mücadele Programı” gibi önlemlerle birlikte yılın sonuna doğru enflasyonun yavaşladığı gözlemlendi. İçinde bulunduğumuz dengelenme sürecinde katma değeri yüksek üretime odaklanacak ve temel ekonomik unsurları oldukça güçlü olan ülkemizin, önümüzdeki dönemlerde potansiyelini ortaya koyarak büyümesini sürdüreceğine olan inancımız tamdır.

Değişimin Öncüsü Şirketler

2018 yılında Yaşar Topluluğu olarak yenilikçi bakış açımızı faaliyette olduğumuz her sektöre yansıtmayı başardık. Yerel ve küresel gelişmeleri takip ederken, müşteri ve tüketicilerimizin sesini dinledik, beklentilerini ve ihtiyaçlarını doğru analiz ettik, yerinde ve isabetli kararlar aldık. Türkiye’nin gururu olan ve ilklerle anılan güçlü Ar-Ge merkezlerimizle bu yıl da değişimin dönüşümün öncüsü olmayı başardık. Gıda iş kolumuzda yenilikçi bakış açımızla yaptığımız Ar-Ge çalışmalarıyla son dönemde artarak devam eden fonksiyonel gıdalara olan ilgiye yanıt verdik. Pınar markasının üstlendiği “sağlık” misyonuna uygun şekilde, doğal probiyotik özelliği olan Kefir ürününü piyasaya sunduk. Yeni laboratuvar ve pilot tesis inşasıyla birlikte, Endüstri 4.0 proje uygulamalarının gerçekleştirileceği Teknoloji Merkezi Binası’nın ilavesiyle Pınar Süt Ar-Ge Merkezi’nin alanı iki katına çıkarıldı ve yıl içinde 39 yeni ürün piyasaya sunuldu. Türkiye’nin kendi sektöründe ilk Ar-Ge merkezine sahip şirketi olan Pınar Et, 2018 yılında yeni ürün çalışmaları ve mevcut ürünlerin yeni teknolojilere uyarlanarak geliştirilmesi çalışmalarına devam etti. Bu anlayış doğrultusunda Şirket, 11 adet perakende, 6 adetözel müşteri, 3 adet ihracat ve 4 adet EDT olmak üzere toplam 24 adet yeni ürünü satışa sundu. Yeni ürün ve ambalaj geliştirmenin yanı sıra Ar-Ge merkezlerimizde, mevcut ürünlerde ürün ve ambalaj iyileştirme, maliyet optimizasyonu, ürünlerde reformülasyon, tedarikçi geliştirme ve süreç iyileştirme gibi konularda da çalışmalar devam ediyor. Dyo Boya, teknoloji alanında yeni ürün geliştirmeyi çalışmalarındaki öncelik olarak belirliyor. Bu anlayışla Yaşar Topluluğu Şirketleri, plan ve stratejilerini belirlerken yıl boyunca tüketici araştırmalarını ve müşterilerinden aldıkları geri bildirimleri doğru analiz ederek aksiyon aldılar. 

2018 yılında ilk nanoteknolojik boya ürünlerini piyasaya sunan Şirket, diğer firmalara da öncü oldu. Dyo Boya Ar-Ge Merkezi öz kaynaklarıyla yürüttüğü projelerin yanında yıl içinde farklı iş birlikleri de yaptı. TÜBİTAK-TEYDEB, San-Tez (Sanayi Tezleri), ERA-NET gibi ulusal ve uluslararası devlet destekli programlara yönelik projeler üzerinde çalışıldı. Bu kapsamda 18 adet projeyi başarıyla tamamlayan DYO Boya Ar-Ge Merkezi, bugün devam eden 5 adet proje üzerinde çalışmalarını sürdürüyor. Ar-Ge çalışmaları kapsamında sorumlu üretici kimliğiyle insan sağlığını gözeten çalışmalar yürüten Viking Kağıt, gıdalarla temas edebilen, hassas ciltlere uygun, özel ve yenilikçi ürünler üzerinde önemli çalışmalar yaptı.

Müşteri Odaklı Yaklaşım

Yaşar Topluluğu Şirketleri, plan ve stratejilerini belirlerken yıl boyunca tüketici araştırmalarını ve müşterilerinden aldıkları geri bildirimleri doğru analiz ederek aksiyonlar aldı. Değişen tüketim alışkanlıklarına uygun geliştirilen ürün ve hizmetlerin yanı sıra farklı hedef kitlelerimizle kurulan iletişim kanalları ve yöntemleri geliştirildi. Günümüzde sağlıklı yaşam ile birlikte yükselen bir diğer trend de sürdürülebilir yaşam trendi. Pınar Süt, bu kapsamda 2018 yılı içinde farklı projeler gerçekleştirdi. Sürdürülebilir ormanlardan temin edilen ambalaj malzemeleri ile Şirketimiz ormanları korumaya destek oldu. Yoğurt ambalajlarımız ise ürün tüketimi sonrasında da kullanılabilmesi için farklı tasarımlar ile pazara sunuldu. Markayı geleceğe taşımak için genç hedef kitleyle buluşmaya önem veren Pınar Süt, bu hedef kitleye ulaşmak için de heyecan verici, yaratıcı şekil ve konseptlere olan ilgilerini göz önüne alarak farklı çalışmalar yaptı. Pınar markasının tüketicileri ile kurduğu duygusal bağı güçlendirmek amacıyla yapılan lansmanlar ve iletişim kampanyaları yıl boyunca devam etti.. Televizyonun yanı sıra sosyal medya kanallarından da aktif iletişim yapıldı. Lezzetli ve sağlık değeri yüksek yeni ürünler yaratarak tüketici beklentilerini karşılayan Pınar Et, Türk mutfak kültürü uzmanlığında yeni ürünler geliştirerek ihracat pazarlarına sundu. Türk mutfağının geleneksel lezzetleri, Pınar Et’in yakın coğrafyalardaki marka değeri ile yüksek satış potansiyeline dönüştürüldü. Ayrıca yıl içinde gastronomi kültürünü paylaşma ve yaygınlaştırma hedefiyle günümüz şeflerinin yanı sıra gelecekte ülkemizi temsil edecek genç şefleri de desteklemek amacıyla kurulan “Kısık Ateş” platformu, gastronomi dünyasının dijital buluşma noktası olarak yayına alındı. Marka iletişimi TV ve Açıkhava mecralarına ek olarak sosyal medya hesaplarından da tüm yıla yayılacak şekilde sürdürüldü. Pınar Su ise yeni eklenen ürünleriyle tüketicilere su kategorisinde 14 çeşit, maden suyu kategorisinde 4 çeşit, limonata kategorisinde 4 çeşit ve gazlı-meyveli içecek kategorisinde 5 çeşit ürün sunuyor. Şirketimiz hem yeni ürünleri hem de mevcut ürün yelpazesiyle müşteri kitlesine en iyi ürünleri sunma hedefiyle çalışmalarına devam ediyor. Dyo Boya, yüksek müşteri memnuniyeti ve sadakatini iş süreçlerinin odak noktasına alarak çalışırken hizmet kalitesini bu hedefe ulaşmak için en üst seviyede tutuyor. Şirketimiz, sahip olduğu geniş ürün yelpazesiyle inşaat boya ustalarından mimarlara, mobilya ve oto tamir firmalarından son tüketicilere kadar geniş bir hedef kitleye hitap ediyor. Dyo Boya, “Hayat Sana Renklen DYO” sloganıyla “Renk Yağmuru” adlı ana kartela ve “Renk Damlası” adlı 8 farklı yeni kartela için tanıtım kampanyalarını 2018 yılında da devam ettirdi. Yalıtım 4.0 kavramını sektöre kazandıran Dyotherm markası altında yer alan Isolteco 110’un tanıtımı da yılın dikkat çeken çalışmaları arasındaydı.

Agro-Tarımsal Üretim

Türkiye’nin tarımsal potansiyelini ilk algılayan ve harekete geçen firmalardan biri olarak faaliyet gösteren Çamlı Yem Besicilik yeni 432.000 ton kapasiteli büyük baş ve kanatlı yem fabrikasının yatırımını bitirip faaliyete geçirdi. Yaşar Topluluğu şirketlerinden Yaşar Bilgi ile Çamlı Yem Besicilik’in ortak gerçekleştirdikleri B2B Online Sipariş Sistemi Projesi de 2018 yılında hayata geçirildi. Söz konusu sistem yem bayileri tarafından aktif olarak kullanılmaya başlandı. Tüm faaliyetlerinde verimlilik esasıyla çalışan Yaşar Birleşik Pazarlama ise operasyonlarında dijital altyapısını ve iş süreçlerini geliştirmeye devam etti. Şirketimiz 2018 yılında bilgi yönetimi sistemleri ile daha verimli ve etkili sonuçlar üretmek için çalışmalar yaptı.

Değer Yaratmak İçin Çalışıyoruz

Yaşar Topluluğu Şirketleri’nin ortak hedefi tüm üretim faaliyetlerimizde insana, çevreye ve topluma katma değer yaratmaktır. Kurumsal sorumluluklarımızı iş süreçlerimizinmerkezine alarak daha iyi bir gelecek yaratmaya bugünden katkıda bulunmak için çalışıyoruz.

Kasım 2007’de Birleşmiş Milletler (BM) Küresel İlkeler Sözleşmesi ağına katılan Yaşar Topluluğu olarak, 2009 ve 2010 yılları için İlerleme Bildirimi Raporu, 2011 – 2017 yılları arasında ise Sürdürülebilirlik Raporu yayınladık. 2012 yılı sonunda BM Kadını Güçlendirme İlkeleri “CEO Destek Beyannamesi’ni imzaladık ve ardından 2013’te “İş’te Eşitlik Bildirgesi” ile doğru cinsiyet politikaları konusunda taahhütlerde bulunduk. Yaşar Topluluğu Şirketleri, birim ton üretim başına ortalama karbon emisyonunu azaltmak hedefine ulaşmak için aktif çalışmalar yürütüyor. Geri dönüştürülebilir ambalaj malzemelerinden lojistik süreçlerine, verimlilik odaklı projelerden dijital dönüşüm çalışmalarına uzman ekiplerimiz farklı başlıklarda aralıksız çalışıyor. Sürdürülebilirliğe olan inancımız sosyal sorumluluk faaliyetlerimizde de görülüyor. Pınar Çocuk Tiyatrosu, Uluslararası Pınar Çocuk Resim Yarışması, Pınar Enstitüsü ve Dyo Sanat ödülleriyle uzun yıllardır topluma katkı sağlayacak projelerimize devam ediyoruz. Spora destek ise Yaşar Topluluğu olarak önemsediğimiz bir başka konu. Karşıyaka Spor Kulübü’ne desteğimizi sürdürüyoruz. 2018 yılında Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı ile Selçuk Yaşar Spor ve Eğitim Vakfı’ndaki çalışmalarımız da devam etti. Ortaya çıkan eser ve faaliyetler hepimizi gururlandırdı. Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı’nın kurucusu Durmuş Yaşar’ın adını taşıyan, İzmir’in Bayraklı İlçesi’nde bulunan Durmuş Yaşar İlkokulu 2018-2019 eğitim-öğretim yılına yenilenerek girdi. Selçuk Yaşar Spor ve Eğitim Vakfı tarafından 2001 yılında kurulan Yaşar Üniversitesi’nde ise lisans ve ön lisans programlarından 1.714, yüksek lisans ve doktora programlarından 218 öğrenci mezun oldu. Bu dönemde üniversitede ÖSYM bursu ve indirimi ile öğrenim gören öğrenci sayısı 5.064 oldu. Türkiye’de birçok ilkin öncüsü olan Topluluğumuz, güçlü markaları ve 7.500 çalışanı ile 2019 yılında da büyümeye ve üretime odaklanacak. 2018 yılı boyunca başarılarımızda emeği olan tüm çalışan, paydaş ve destekçilerimize ve başarımıza katkı sağlayan tüm kurum ve kişilere teşekkür ederim.

Saygılarımla,

Mustafa Selim Yaşar

Yönetim Kurulu Başkanı

 

 
Paylaş